جمعه, ۱۴ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

56169766_2112453105497587_5744619956419428352_o

هشدار غنی به مقامات: با خبرنگاران خشونت کنید، مجازات می‌شوید

02 April 2019

اشرف‌غنی، رییس‌جمهور کشور در مراسم گرامی‌داشت از روز خبرنگار در ارگ هشدار داده است که هر مقامی‌که با خبرنگاران خشونت کند، به دادستانی معرفی شده و مجازات می‌شود.

او گفت که شامل‌شدن این روز در تقویم پس از ۱۱۰ سال مبارزات خبرنگاران چون محمود طرزی، غلام محی‌الدین انیس، گل‌پاچا الفت و سایر خبرنگاران که در شرایط دشوار تلاش کردند، صورت گرفت و این یک دستآورد بزرگ برای ملت است.

آقای غنی افزود که امروز از مناسبات جدید ایجادشده میان دولت و رسانه‌ها تجلیل می‌نمائیم و این، نشان‌دهندۀ نوع هماهنگی و تقویت یک نظام مردم‌سالار در کشور می‌باشد. وی افزود: امروز اطلاعات درعرصه‌های اقتصاد و جامعه داخل شده است، چرخ اقتصاد کشور و جامعه بدون اطلاعات به حرکت نمی‌آید. رییس‌جمهور غنی با اشاره به صندوق حمایت از خبرنگاران، گفت که پول این صندوق از بودجه سال ۱۳۹۷ و سال ۱۳۹۸ به این صندوق انتقال می‌شود و از اعضای کمیتۀ مشترک حکومت و رسانه ها و کمیسیون مستقل دسترسی به اطلاعات خواست که موانع در مقابل دسترسی به اطلاعات را تشخیص نمایند.

وی گفت که آزادی مقدس است و هر مقام دولتی که در مقابل خبرنگاران خشونت کند، به دادستانی معرفی و مجازات می‌شود. وی افزود که فرهنگ زورگویی باید ختم‌گردد و مشکلات با تهدید نه، بلکه با افهام و تفهیم قابل حل می‌باشد. او از رسانه‌ها خواست که در آستانۀ صدمین سالگرد استرداد استقلال کشور، باید نظریات و طرز دید خبرنگاران افغانستان چون محمود طرزی، عبدالهادی داوی، عبدالحی حبیبی و سایر نخبه‌گان عرصه خبرنگاری را به مردم معرفی‌ نمایند. وی افزود که باید صلح و آزادی بیان به یک بحث ملی مبدل شود و همۀ ما مسئولیت‌پذیر باشیم.

در این مراسم، به‌منظور ارج‌گذاری از خدمات شماری از خبرنگاران و دست اندرکاران رسانه‌های کشور در امر اطلاع‌رسانی، مدال‌های دولتی از سوی آقای غنی به آنان تفویض گردید.

حسینه صافی سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ ضمن ابراز تبریکی به‌خاطر روز ملی خبرنگاران، توشیح قانون حق دسترسی به اطلاعات، ایجاد صندوق حمایت از خبرنگاران و ایجاد کمیسیون مستقل دسترسی به اطلاعات را دستآوردهای بزرگ خواند و افزود که وزارت اطلاعات و فرهنگ در هماهنگی با نهادهای رسانه‌یی کشور، روی یک پالیسی واحد نشراتی کار می‌کند تا انسجام بهتر در امر نشرات به‌میان آید.

سپس فهیم دشتی رییس اجرایی اتحادیۀ ملی خبرنگاران افغانستان به نمایندگی از خبرنگاران صحبت کرد و روز ملی خبرنگاران را به مردم افغانستان، خبرنگاران و خانواده‌های خبرنگاران شهید تبریک گفت.

رییس اجرایی اتحادیۀ ملی خبرنگاران افغانستان، از فعالیت‌های مشترک حکومت و نهادهای رسانه‌یی در بخش‌های رسیدگی به قضایای خشونت علیه خبرنگاران، معافیت جرایم مالیاتی رسانه‌ها، توشیح قانون حق دسترسی به اطلاعات و کمک به صندوق حمایت از خبرنگاران قدردانی کرد. دشتی، مشکلات و پیشنهادات رسانه‌ها و خبرنگاران را در بخش عدم رسیدن پول کمک‌شده از سوی وزارت مالیه به صندوق حمایت از خبرنگاران، انتقال بودجه به کمیسیون مستقل دسترسی به اطلاعات، تبدیل‌شدن طرزالعمل مصئونیت خبرنگاران به مقرره، جلوگیری  از خشونت‌ها علیه خبرنگاران از سوی مقامات دولتی، تصویب مقرره‌های تضمین تقاعد برای کارمندان سکتور خصوصی و تطبیق کامل مقررۀ طرز تأسیس رسانه‌ها، با رئیس‌جمهور شریک ساخت.

در این مراسم وحید عمر مشاور ریاست‌جمهوری در امور ارتباطات استراتیژیک و روابط عامه، گفت که بهترین تقدیر از خبرنگاران، فراهم‌سازی زمینۀ دسترسی به اطلاعات برای آنان است. وی افزود که به عنوان مسئولین اطلاع‌رسانی در حکومت، تلاش ما این خواهد بود تا فرهنگ مالکیت بر اطلاعات را تغییر بدهیم.

رسانه‌ها، آزادی بیان، حقوق خبرناران,روز خبرنگاران، مجازات مقامات، خشونت، دسترسی به اطلاعات، مجارزات