دوشنبه, ۱۰ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

BG1O8439

واکنش کابل به اظهارات ترامپ: به‌دول خارجی اجازۀ تعیین سرنوشت افغانستان را نمی‌دهیم

23 July 2019

دولت افغانستان به اظهارات دونالد ترامپ دربارۀ جنگ افغانستان واکنش داده و گفته است که سرنوشت افغانستان در جلسات سران دول خارجی تعیین شده نمی‌تواند.

به گزارش خبرگزاری کشور، ارگ در اعلامیه‌یی گفت که شراکت و همکاری ما با جهان و به خصوص با ایالات متحده امریکا بر مبنای منافع متقابل و احترام متقابل است. ما از همکاری امریکا برای آوردن صلح حمایت می‌نماییم، اما سرنوشت اساسی کشور ما در جلسات سران دول خارجی بدون حضور زعامت افغان‌ها تعیین‌شده نمی‌تواند. افغانستان ما با صلابت و ابهت در صحنه سیاست دنیا باقی خواهد ماند.

رییس جمهور امریکا گفته است که کشورش می‌تواند “در عرض چند روز افغانستان را از صحنه زمین محو کند” اما او به جایش تصمیم گرفته نیروهای امریکایی را بعد از حدود دو دهه جنگیدن در این کشور از آنجا خارج سازد.

دونالد ترامپ، رییس جمهور امریکا در گفت‌وگو با خبرنگاران در دفتر بیضی کاخ سفید بعد از دیدارش با عمران خان نخست وزیر  پاکستان، درباره جنگ افغانستان گفت: اگر ما می خواستیم که در جنگ در افغانستان بجنگیم و پیروز شویم، کاری می‌کردم که تنها در عرض یک هفته در این جنگ پیروز شویم. من اما قدم به این مسیر نگذاشتم چون نخواستم ۱۰ میلیون نفر را به کشتن دهم.

اما ارگ ریاست جمهوری افغانستان گفت که این کشور یکی از کهن ترین ملت – دولت‌های دنیا است که در طول تاریخ از بحران‌های متعدد عبور نموده است. ملت افغانستان به هیچ قدرت خارجی اجازه تعیین سرنوشت خویش را نداده و نخواهد داد.

دولت افغانستان با درنظرداشت روابط همه جانبه میان دو دولت همکار از مجرای دیپلوماتیک و دولتی خواهان صراحت و توضیحات از جانب واشنگتن در مورد اظهارات رئیس جمهور ترامپ با صدراعظم پاکستان، گردیده است.

ارگ گفته که تحولات مرتبط به این مساله را به طور دوامدار با مردم آزاده افغانستان در میان خواهد گذاشت.

واکنش کابل به اظهارات ترامپ، افغانستان، عمان، خان، اشرف غنی، طالبان