پنج شنبه, ۱۳ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

58373470_2277527908994033_3402464003740401664_o

ادارۀ محیط زیست چه کرده است؟

21 April 2019

 

اداره ملی حفاظت محیط زیست فعالیت ها و دست آوردهایش در یکسال گذشته در زمینه های نهادسازی و سیستم سازی، حفاظت و مدیریت محیط زیست و تغییر اقلیم؛ در برنامه “حسابدهی حکومت به ملت”، گزارش داد.

شاه زمان میوندی، رییس این اداره که روز یکشنبه در مرکز اطلاعات و رسانه های حکومت صحبت می کرد افزود که در بخش نهاد سازی در یک سال گذشته برای نخستین بار مطالعه و بررسی از کارکرد ها و مسیر کاری اداره ملی حفاظت محیط زیست توسط متخصصین انجام شده است.

اداره ملی حفاظت محیط زیست در سال مالی ۱۳۹۷ توانسته است بودجه انکشافی خود را ۹۵ درصد و بودجه عادی را ۹۸ به مصرف برساند.

این اداره در بخش سیستم سازی تهیه دیتا بیس، ارایه جواز های محیط زیستی، میکانیزم نظارت و تفتیش؛ گام های موثر برداشته است که تعدادی از آن تکمیل و شمار دیگر در حال تطبیق قرار دارد.

با توجه به اینکه اداره ملی حفاظت محیط زیست، اداره پالیسی ساز و هماهنگ کننده است، در سال جاری روی اسناد تقنینی و تخنیکی زیادی کار کرده است که عمده ترین آن نهایی سازی مسوده قانون تنظیم حیات وحش و شکار و پالیسی منع تولید و واردات وسایل مبتنی بر گازات مخرب لایه اوزون می باشد.

در رابطه به انکشاف پایدار و ارزیابی پروژه ها در یک سال گذشته، بیشتر از ۶۰۰ پروژه کوچک، متوسط و بزرگ از سکتور های مختلف به منظور اخذ جواز محیط زیست به این اداره مواصلت ورزیده و بعد از ارزیابی جواز محیط زیست صادر گردیده است.

اداره ملی حفاظت محیط زیست به منظور سازگاری با تغییر اقلیم و کاهش تاثیرات آن توانسته است با میکانیزم های مالی محیط زیستی تامین ارتباط نموده و شماری از پروژه ها را در افغانستان تطبیق نماید.

همچنان از صندوق سازگاری که میکانیزم دیگری در بخش تغییراقلیم می باشد، هر سال پروژه ای به ارزش ۱۰ملیون دالر امریکایی در بخش آبیاری و سازگاری با تغییر اقلیم توسط این اداره تسهیل شده و تلاش برای تمویل پروژه های بیشتر تغییر اقلیم، ادامه دارد.

در بخش نظارت بر کیفیت محیط زیست و آلودگی های محیط زیستی در یکسال گذشته، دو لابراتوار نظارت کیفیت هوا در کابل و مزار شریف تکمیل و به بهره برداری سپرده شده است.

در بخش ارتقای سطح آگاهی عامه در قبال حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی کشور، برای ۲۰ هزار تن از اقشار مختلف جامعه با استفاده از برگزاری برنامه های آموزشی، آگاهی داده شده است.

در همین حال، تجهیز دو لابراتوار نظارت کیفیت هوا در ولایت های هرات و ننگرهار، برگزاری شورای ملی مشورتی محیط زیستی، تنظیم حیات وحش و شکار، تطبیق پلان مدیریتی پارک ملی بند امیر و پارک ملی واخان، هماهنگی و جلب کمک های مالی برای تمویل ۱۳ پروژه پیشنهادی محیط زیستی و تغییر اقلیم، راه اندازی و انجام سروی ها، مطالعات و نظارت از ساحات حفاظت شده و پارک های ملی؛ برنامه های عمده اداره حفاظت محیط زیست برای سال ۱۳۹۸ را تشکیل می دهند.

بر مبنای قانون محیط زیست، اداره ملی حفاظت محیط زیست مسوول انسجام و نظارت امور حفاظت و احیای محیط زیست می باشد. این اداره برای تحقق اهداف قانون محیط زیست در سال ۱۳۸۳ به منظور ارج گذاری به طبیعت، تنظیم عناصر محیط زیستی، انکشاف دوامدار و جلوگیری و کاهش تاثیرات سوء بر محیط زیست، ایجاد گردیده است.

محیط زیست، اداره، مصرف بودجه، برنامه ها،