جمعه, ۱۴ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

PTI-govt-launches-awareness-drive-about-womens-right-to-inheritance

وزیر حقوق بشر پاکستان سفیر امریکا را قدو نامید

28 March 2019

وزیر حقوق بشر پاکستان در ادامه جنجال های دیپلماتیک بر سر گفتگوهای صلح امریکا و طالبان، در پیامی توئیتری سفیر امریکا در کابل را ”قدو“ نامید.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از اسلام آباد، این مناقشه مؤید توازن شکننده تنش‌های منطقه ای همزمان با تشدید تلاش امریکا برای یافتن راهی برای خروج از افغانستان با گذشت بیش از 17 سال از تهاجم به این کشور است.

این مناقشه دیپلماتیک پس از آن بروز کرد که عمران خان، نخست وزیر پاکستان دوشنبه در نشستی خبری در جمع خبرنگاران داخلی پیشنهاد کرد یک دولت موقت در افغانستان به تسهیل روند گفتگوها کمک کند.

اظهارات عمران خان، در افغانستان غوغا به پا کرد. افغانستان همواره سرویس های اطلاعاتی مخفی پاکستان را مسئول حمایت از طالبان و آموزش آنها دانسته است. در پی این سخنان، افغانستان سه شنبه سفیر خود در پاکستان را فراخواند. وزارت خارجه پاکستان چهارشنبه با تلاش برای کم اهمیت جلوه دادن اظهارات عمران خان اعلام کرد: ”این اظهارات به درستی گزارش نشده و در نتیجه به واکنشی غیرضروری منجر شده است.“

اما اندکی بعد جان بیس، سفیر امریکا در افغانستان در یک توئیت از عمران خان انتقاد کرد و به گذشته وی به عنوان کاپیتان تیم کریکت پاکستان و رسوایی های متعدد مربوط به فریبکاری در این رشته ورزشی اشاره کرد، رسوایی هایی که بازیکنان پاکستانی در آن نقش داشتند.

وی در توئیت خود نوشت: ”بعضی از جنبه های کریکت در دیپلماسی کاربرد خوبی دارد. بعضی از جنبه ها هم کاربرد ندارد. عمران خان باید از وسوسه شدن برای مداخله در روند صلح افغانستان و امور داخلی این کشور خودداری کند.“

پاکستانی ها از جمله شیرین مزاری، وزیر حقوق بشر پاکستان، از اینکه سفیری خارجی در یک کشور دیگر به رئیس جمهورشان توهین کرده است، خشمگین شدند و در توئیتر به وی پاسخ دادند.

مزاری نوشت: ”روشن است قدوی مثل شما اطلاعاتش درباره کریکت به اندازه شناختش از افغانستان و منطقه، صفر است. روشن است این نادانی و جهل چیز خوبی برای شما نیست.“ وی با اشاره به زلمی خلیل زاد، فرستاده امریکا که ریاست گفتگوهای صلح با طالبان را بر عهده دارد، گفت: ”این یکی دیگر از نشانه های بدجنسی مشابه بدجنسی ترامپ به شیوه خلیل زاد است.“ زمانی که کاربران توئیتر این وزیر پاکستانی را به نقض هنجارهای دیپلماتیک متهم کردند، وی در اظهاراتی شدیداللحن تر در پاسخ به یکی از منتقدان نوشت: ”همیشه افرادی هستند که از هر کسی و هر چیزی انتقاد می کنند. اما جداً کدام هنجار دیپلماتیک؟ دیپلمات های امریکایی از زلمی گرفته تا این آدم احمق، تمام امروز این هنجارهای دیپلماتیک را نقض کرده اند.“

وزیر حقوق بشر پاکستان، سفیر امریکا، قدو، صلح، احمق