پنج شنبه, ۱۳ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

57540219_2277216115691879_4054267325753327616_o

۲۸ سند تقنینی در سال ۱۳۹۷ توشیح شده است

21 April 2019

 

وزارت دولت در امور پارلمانی می گوید که در سال ۱۳۹۷ بیست وهشت سند تقنینی شامل ۱۲ موافقتنامه بین المللی و ۱۶ سند دیگر در برگیرنده فرامین تقنینی، طرح قانون و طرح تعدیل قوانین بوده که در شورای ملی طی مراحل و بعد از تصویب هر دو مجلس، به توشیح مقام عالی ریاست جمهوری رسیده است.

فاروق وردک، وزیر دولت در امور پارلمانی که روز یکشنبه در برنامه “حسابدهی حکومت به ملت”، در مرکز اطلاعات ورسانه های حکومت دست آوردها وبرنامه های این وزارت گزارش می داد، افزود: وزارت دولت در امور پارلمانی طی سال۱۳۹۷ مجموعاً ۱۳۶۹۰ جلسۀ اعضای شورای ملی را با مسئولان درجه اول وزارتخانه ها و ادارات مستقل تنظیم نموده است که از آنجمله ۱۱۱۰۹ جلسه آن مربوط اعضای ولسی جرگه و ۲۰۸۹ مجلس آن مربوط اعضای مشرانو جرگه می گردد.

تهیه و تدوین پلان استراتژیک پنج سالۀ وزارت دولت در امور پارلمانی، هماهنگی جهت تأمین امنیت اعضای شورای ملی در سفر های داخلی وتنظیم سفر های رسمی اعضای شورای ملی، از دیگر فعالیت های وزارت دولت در امور پارلمانی در سال ۱۳۹۷ را تشکیل داده است.

وزارت دولت در امور پارلمانی بر اساس برنامه های ستراتیژیک خود در نظر دارد که در سال ۱۳۹۸ خورشیدی، افزون بر کار های یومیه، روابط سیستماتیک پارلمانی میان سه قوه دولت و روابط دو جانبه دوامدار با این نهاد ها را داشته باشد.

این اقدام باعث تقویت ثبات ملی، حاکمیت قانون، بهبود زندگی مردم، صلح و پیشرفت در کشور می گردد.

ترتیب برنامه های آشنایی وکلا با مجلس همزمان با افتتاح شورای ملی، معرفی وزرای پیشنهادی حکومت به خاطر گرفتن رآی اعتماد به اعضای ولسی جرگه، طی مراحل طرح تنظیم قانون روابط پارلمانی، زمینه سازی تطبیق روند استجواب وزراء بر اساس قانون اساسی کشور و ایجاد کمیسیون بررسی تخطی های سلوکی اعضای ولسی جرگه؛ از دیگر برنامه های وزارت دولت در امور پارلمانی برای سال ۱۳۹۸ می باشد.

وزارت دولت در امور پارلمانی، یگانه مرجع اختصاصی است که تنظیم، هماهنگی، تأمین، تداوم و توسعه روابط پارلمانی را با توجه به اصل تفکیک قوا، میان ارکان ثلاثه جمهوری اسلامی افغانستان بر عهده داشته و بدین ترتیب در نهادینه ساختن اصل دموکراسی و تقویۀ نظام قانونمند، مردم سالار و مسئولیت پذیر، نقش خویش را ایفا می نماید.

وردک، فاروق، پارلمان، حکومت، سند تقنینی، افغانستان