پنج شنبه, ۱۳ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

maxresdefault

احمدظاهر، نامی‌که ماندگار شد

13 June 2019

درست 40 سال از مرگ احمد ظاهر گذشت، طی این مدت نه تنها احمد ظاهر کهنه و فراموش نشده بل‌که طنین آوازش در قالب ترانه‌های مرغوب او را به ستاره‌ای بی‌غروب در آسمان موسیقی کشورما مبدل ساخته که روز به روز به درخشش آن افزوده می‌گردد. از همین‌رو احمد ظاهر سرشناس ترین خواننده‌ ایست که مرگ نتوانست بین او و مخاطبانش فاصله ایجاد کند، شهرتش مرزها را درهم شکست و بیش از چهاردهه ترانه هایش بر زبان عام و خاص در حال گردش است.

درحاليکه سال‌ها از مرگ احمدظاهر مي‌گذرد؛ اما طنين صدای دلنشين وی هنوزهم نوازش‌گر گوش‌ها و آرام بخش دل‌ها است؛ آواز وى ماندگار بوده و ديگر تکرار نمى‌شود.

احمدظاهر آوازخوانى بودکه مرزها راشکست و در داخل و بيرون ازکشور، هواداران زيادى دارد و هنرمندان کشورهاى همسايه ومنطقه، آهنگ‌هاى وى را دوباره خوانى کرده اند. وى اشعار آهنگ‌هايش را از شاعرانى چون سعدى، حافظ، مولانا، بيدل و… برمى گزيد و با حنجرۀ طلايى خود مى سرود.

احمدظاهر به شمول دو آهنگ تصويرى، حدود 500 آهنگ در راديو افغانستان، به ثبت رسانده که شامل ترانه هاى حماسى، عاشقانه، شاد و غمگين ميشود. ظاهر کنسرت هاى زيادى نيز اجرا کرد که فراموش ناشدنى است.

احمدظاهر در برابر حاکمانی که موسیقی را هنر پست دانسته آن را به دیده حقارت می‌نگریستند و به هنرمندش «سازنده» خطاب می‌کردند قویا ایستاد و با تمام مخالفت های پدر که صدراعظم وقت بود به موسیقی رو آورد و این هنر را به جایگاه نسبتا راستینش سوق داد. او با پشت کار، صدای گیرا و قریحه دلنواز در راه مدرن ساختن موسیقی کلاسیک افغانستان گام های آگاهانه و عملی برداشت و در اولین فرصت توجه همگان را به خود جلب کرد. وی با خواندن «آخر ای دریا» به رادیو افغانستان راه یافت که زمینه شهرتش را مساعد ساخت. او سفرهای هنری و سیاحتی به کشورهای گوناگون داشت که بر روح هنرجویش اثرگذار بود.

احمد ظاهر با تمام موانعی که بر سر راه هنرش وجود داشت برای موسیقی افغانستان کارهای درخور تمجید و ماندگاری انجاد داد. 

سرانجام احمدظاهر در 24 جوزای 1358 درست در 33 مین سالگره‌اش ظاهرا در یک «حادثه» ترافیکی در بزرگ راه سالنگ به قتل رسید، حکايت‌هاى مختلفى در مورد مرگ وى بيان شده و گفته ميشود که وى توسط يکى از کارمندان ارشد حکومت وقت به قتل رسيده است.

دقيقاً سال‌مرگ احمد ظاهر، با تجليل از روز جهانى مادر تصادف کرده است.

 

احمدظاهر، هنرمند حنجره طلایی، بلبل افغانستان، هنرمند نام آشنای افغانستان، موسیقی افغانستان، کشور نیوز