جمعه, ۱۴ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

1_16a084d8da6.2241682_2359066501_16a084d8da6_large

زایره وسیم به دلیل تهدید ایمان‌اش بالیوود را ترک کرد

04 July 2019

زایره وسیم در یک پیام طولانی در رسانه‌های اجتماعی نوشته است که شغل‌اش به عنوان هنرپیشه را ترک می‌کند، چونکه تبدیل شدن‌اش به ستاره بالیوود رابطه او با خدا را «آسیب» زده است.

این هنرپیشه ۱۸ ساله به خاطر بازی‌اش در دو فیلم جوایزی را به دست آورده و به عنوان یکی از ستاره‌های رو به ظهور سینمای هندوستان نگریسته می‌شود.

او در پیامی در اینستاگرام نوشته است: «این عرصه در حقیقت عشق زیادی به ارمغان آورد… اما مرا به مسیر جهل نیز هدایت کرد، چنانچه من خاموشانه و ناخودآگاه از ایمان دور شدم.»

او افزوده است: «همزمان با این که من به کار در محیطی که پیوسته با ایمانم در تضاد قرار دارد ادامه دادم، مناسبات من با دین در تهدید قرار گرفت.»

وسیم از منطقه دورافتاده کشمیر زیر کنترول هند در سال ۲۰۱۶ زمانی به شهرت رسید که همراه با عامر خان، ستاره مشهور بالیوود در فیلم «دنگل» بازی کرد.

او به دلیل‌ بازی‌اش در این فیلم به عنوان یک کشتی‌گیر زن جایزه ملی فیلم را به دست آورد و این فیلم تبدیل به پروفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای هند گردید. این فیلم موفقیت چشمگیری در چین نیز داشت.

وسیم بعداَ به خاطر بازی‌اش در فیلم «ابرستاره مخفی» در سال ۲۰۱۷ یک جایزه دیگر را به دست آورد. او در این فیلم نقش یک مسلمان جوان را بازی می‌کند که خواننده و نویسنده‌ شعرهای آهنگ است و تبدیل به یک ستاره یوتیوب می‌شود.

بازی کردن ستاره‌های مسلمان در بالیوود یک سنت دیرینه است. سه خان مشهور، عامر، سلمان و شاهرخ، از معروف‌ترین چهره‌های سینمای هند در سه دهه اخیر اند.

با وجود این، تعداد هنرپیشه‌های زن مسلمان در بالیوود اندک است. شماری از کاربران رسانه‌های اجتماعی از وسیم انتقاد کرده اند که از اسلام به عنوان دلیلی برای کناره‌گیری از عرصه سینما یاد کرده است.

راوینه تندون، یک هنرپیشه خطاب به او نوشته است که ترک ‌کردن این عرصه انتخاب خود اوست، اما نباید این عرصه را برای دیگران بدنام بسازد. او نوشته است: «در این صنعت همه بدون تفاوت‌ها، طبقه‌ها، دین یا تعلق مکانی شانه به شانه هم کار می‌کنند.»

امتیاز حسین، افسر پولیس در جامو و کشمیر گفت که به تصمیم این ستاره بالیوود احترام می‌گذارد، اما «او نمی‌تواند دین وعقیده را دلیل این تصمیم خود عنوان کند.»

او نوشته است: «آیا کسان دیگری که در این عرصه کار می‌کنند به نوعی گناهکار اند؟ این شروع واقعیت جدید، باید حقیقتی برای خود او و برای رابطه‌اش با دین باشد. تمام.»

شماری دیگر از این تصمیم او استقبال کرده اند. از جمله عمر عبدالله، وزیر اعلی پیشین کشمیر نوشته است: «این زندگی خود اوست و می‌تواند هر کاری کند که با آن راحت است. من برای او بهترین‌ها را آرزو می‌کنم و امیدوارم هر کاری که می‌کند، راضی باشد.»

آخرین فیلم وسیم (The Sky is Pink) در ماه اکتوبر اکران خواهد شد. او در این فیلم در کنار پریانکا چوپرا بازی کرده است.

فیلم‌سازان این فیلم با نشر اعلامیه‌ای گفته اند که وسیم در جریان فیلم‌برداری که در ماه جون تمام شد، «کاملاَ مسلکی» عمل کرده است.

در این اعلامیه آمده است: «این یک تصمیم کاملاَ شخصی است که او بعد از تامل زیاد گرفته است و ما هم حالا و هم در آینده، در هر راهی، حامی او خواهیم بود.»

 

 

زایره وسیم از سینمای بالیوود خداحافظی کرد، خداحافظی زایره وسیم از بالییود، انتقاد ها به خداحافظی زایره وسیم، سینمای بالیوود، مسلمانان در سینمای بالیوود، کشور نیوز