جمعه, ۱۴ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

66886754_2356932361184907_6642087590923075584_o

مقبره ابوریحان البیرونی و مدرسه خواجه بهاوالدین ولد بازسازی می‌شود

17 July 2019

 

رییس اجرایی حکومت افغانستان در کمیته اجرایی رشد فرهنگ و هنر امروز (چهارشنبه، ۲۶ سرطان) هدایت داد که زمینهٔ بازسازی مقبره ابوریحان البیرونی و خواجه بهاوالدین ولد به زودی فراهم گردد.

براساس خبرنامۀ ریاست اجرایی، وزارت اطلاعات و فرهنگ گزارش داد که اطراف مقبره ابوریحان البیرونی در سال ۲۰۰۸ با حمایت مالی کشور پولند احاطه شد و پس از آن در سال ۲۰۱۰ کار اعمار ساختمان مقبره با حمایت مالی جاپان آغاز گردید. اما به دلیل نبود بودجه متوقف شد.

سفیر ازبیکستان در کابل اعلام آمادگی کرد که زمینه سفر کارشناسان کشورش را به افغانستان فراهم می‌سازد تا در بخش تخنیکی و دیزاین مقبره کمک کنند. وزارت اطلاعات و فرهنگ گفت که بخشی از هزینه این مقبره را شامل بودجه وسط سال می‌نماید.

رییس اجرایی کشور به کمیته اجرایی رشد فرهنگ و هنر وظیفه سپرد که در هفته پیش‌رو، طرح بازسازی مقبره ابوریحان البیرونی را بررسی کند و گزارش دهد تا اقدامات عملی آغاز گردد.

موسسه ترکی تیکا در افغانستان گزارش داد که در صورتی‌که شرایط کار فراهم شود، آمادگی دارد تا کار پروژه بازسازی مدرسه خواجه بهاوالدین ولد را آغاز کند.

رییس اجرایی به وزارت اطلاعات و فرهنگ وظیفه داد که در هماهنگی با والی ولایت بلخ تمام تسهیلات لازم را برای آغاز کار پروژهٔ مدرسه خواجه بهاوالدین ولد فراهم سازند.

رییس اجرایی کشور به کمیته رشد فرهنگ و هنر دستور داد که طرح ایجاد کتاب‌خانه ملی را نهایی کند و به جلسه گزارش دهد. رییس اجرایی کشور تاکید کرد که داشتن یک کتابخانه ملی بزرگ و معیاری آٰرزوی دیرینه مردم افغانستان بود.

عبدالله عبدالله گفت که برای ایجاد کتابخانه ملی زمین وجود دارد و در قسمت بودجه با همکاران بین المللی صحبت می‌شود که سهم بگیرند.

پالیسی ملی توریزم و گردشگری به جلسه نیز ارائه شد. این پالیسی بر مبنای اهداف، اهمیت، اصول کلیدی، چارچوب حقوقی، تحلیل وضعیت موجود گردشگری، فرصت‌ها و پیشنهادها در حوزه توریزم تدوین شده است.

عبدالله عبدالله ضمن استقبال از تدوین پالیسی ملی گردشگری گفت که مسوده پالیسی با اعضای کمیته شریک شود تا پالیسی جامع‌تر و دقیق‌تر گردد و پس از آن شامل آجندای نشست شورای وزیران شود.

آرامگاه البیرونی، خواجه بهاوالدین ولد، غزنی، لخ، ریاست اجرایی، عبدالله عبدالله