پنج شنبه, ۱۳ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

60201474_2313167575561386_4221339294414929920_o

خلیل‌الله خلیلی شاعر پیونددهندۀ قلب‌ها بود

14 May 2019

ریاست اجراییه افغانستان، شام دوشنبه 23 ثور در ضیافتی با حضور شماری از سفیران کشورهای منطقه، فرهنگیان، روزنامه‌نگاران و شاعران کشور، از سی‌ودومین سالروز درگذشت استاد خلیل‌الله خلیلی، شاعر و ادیب نام‌آور تاریخ معاصر افغانستان یادبود به عمل آورد.

در این برنامه، شرف‌الدین امام، سفیر جمهوری تاجیکستان، ضمن سپاس‌گزاری از رییس اجراییه به خاطر ترتیب چنین ضیافت و نشستی گفت که خلیل‌الله خلیلی شاعری محبوب در میان ملت‌های منطقه است و مردم تاجیکستان او را کم‌تر از مردم افغانستان دوست ندارند.

سفیر تاجیکستان، بر شناخت ابعاد شخصیت استاد خلیلی تأکید کرد و گفت که شکافتن ابعاد شخصیت این شاعر توانا به شناخت افغانستان کمک می‌کند. او خواستار تدویر سیمنارها و کنفرانس‌های علمی دربارۀ شخصیت استاد خلیلی در سطح منطقه شد.

وینی کمار، سفیر جمهوری هند در کابل، از پیوندهای تاریخی و عمیق فرهنگی میان مردمان افغانستان و هند یاد کرد و گفت که زبان فارسی 400 سال زبان رسمی و ملی شبه قارهٔ هند بوده است.

سفیر جمهوری هند گفت که ادیبان و شاعران بزرگ از جمله مولانا جلال‌الدین محمد بلخی، امیر خسرو دهلوی، حافظ شیرازی و… مورد احترام همۀ کشورهای حوزۀ تمدنی به ویژه ایران، تاجیکستان، افغانستان و هند می‌باشند.

آقای وینی کمار، به حمایت کشورش از مردم افغانستان در عرصه‌های مختلف تأکید کرد و ابراز امیدواری نمود که افغانستان به زودی شاهد برقراری صلح و ثبات باشد.

سپس، محمد رضا بهرامی، سفیر جمهوری اسلامی ایران، خلیل‌الله خلیلی را شاعر «پیونددهندۀ قلب‌ها» نامید و گفت که محصور ساختن خلیلی تنها به حوزۀ ادبیات جفا در حق او است.

سفیر ایران با ابراز این‌که استاد خلیلی رسالت خود را در نزدیکی و پیوند کشورهای منطقه به خوبی ادا کرده است، گفت که این شاعر افغانستان، پیوند عمیق با شاعران ایرانی داشت.

مسعود خلیلی، فرزند ارشد استاد خلیلی، از رییس اجراییه کشور به خاطر برگزاری مراسم یادبود از سی‌ودومین سالروز درگذشت استاد خلیلی قدردانی کرد و گفت که در اشعار و یادداشت‌های پدرش، درد و اندوه بزرگی نهفته است.

سپس، عبدالله عبدالله رییس اجراییه کشور ضمن خوش‌آمدید به مهمانان گفت که صدای استاد خلیل الله خلیلی فراتر از مرزها و منطقه طنین انداز بود.

رییس اجرایی گفت که استاد خلیلی با شاعران بیرون از کشور به ویژه شعرای ایرانی از جمله رهی معیری، ملک الشعرا بهار، سعید نفیسی و فروزانفر روابط و مکاتبه داشت.

عبدالله عبدالله یادآوری از شاعران، نویسندگان و فرهنگیان کشور را مسوولیت و رسالت همه عنوان کرد.

رییس اجرایی، از سفرای جمهوری تاجیکستان، جمهوری اسلامی ایران و جمهوری هند به خاطر شرکت در این همایش قدردانی کرد و گفت که این سه کشور در روزهای سخت به ویژه مقاومت برحق مردم در برابر تروریزم، در کنار مردم افغانستان قرار داشته‌اند.

 

خلیل الله خلیلی، شاعر، ادیب، فرهنگ، 32 مین الگرد، افغانستنا ایران،حوزۀ تمدنی