پنج شنبه, ۱۳ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

74390304_2512987368777490_7093256789923201024_o

اشرف‌غنی: انس حقانی را در بدل رهایی استادان امریکایی و آغاز مذاکرات مستقیم با طالبان آزاد می‌کنیم

12 November 2019

اشرف‌غنی، رییس‌جمهور افغانستان سه تن از زندانیان طالبان به‌شمول انس حقانی را به گونۀ مشروط از بند آزاد کرد.

به گزارش خبرگزاری کشور، رییس‌جمهور غنی، امروز(سه‌شنبه، 21 عقرب) در یک نشست خبری در کاخ ریاست جمهوری گفت که انس حقانی، حاجی مالی خان و عبدالرشید خان، در بدل رهایی دو تن از استادان دانشگاه امریکایی و «زمینه‌سازی مذاکرات رو در رو و مستقیم با طالبان» از زندان بگرام آزاد می‌شوند.  

او گفت که رهایی زندانیان در مشوره نزدیک و همه‌جانبه با شرکای بین‌المللی به‌ویژه ایالات متحده امریکا گرفته است.

محمد اشرف‌غنی گفت که رهایی مشروط این سه تن، به معنای تشدید حملات دشمن و تقویت صفوف آنان نخواهد بود. او افزود که این «تصمیم دشوار» نیت ما را برای دست‌یابی به صلح و قوت نیروهای امنیتی ما را به نمایش می‌گذارد.

آقای غنی گفت که تلاش ما برای ردیابی دو تن از استادان دانشگاه امریکایی نتیجه نداد؛ اما اطلاعات ما می‌رساند که وضعیت صحی آنان روبه وخامت گراییده است.

رییس جمهور افغانستان گفت که رهایی استادان آسترالیایی و امریکایی دانشگاه امریکایی افغانستان، یکی از خواست‌های ما در مذاکرات غیرمستقیم با طالبان بود تا به خانواده‌های این استادان بگوییم که ما ملت قدردان هستیم و اهمیت تلاش این استادان را در راستای علم و دانش، می‌دانیم.

اشرف‌غنی گفت که عمل زشت تروریستان و اختطاف‌گران، نمایندگی از آموزه‌های اسلام و ارشادات نبوی و فرهنگ مهمان‌نوازی جامعۀ افغانستان نمی‌کند.

او گفت که ما بار بار گفته‌ایم که صلح قیمت می‌خواهد؛ اما قیمت صلح جمهوریت، حقوق زنان و دست‌آوردهای مردم افغانستان نخواهد بود.

انس حقانی، فرزند جلال‌الدین حقانی، یکی از فرماندهان ارشد گروه طالبان است. انس حقانی در حملات متعددی علیه نیروهای افغان و امریکایی دست داشته است. انس حقانی از چندسال بدین‌سو در قید نیروهای امریکایی و دولت افغانستان قرار داشت.  

پیش از این، بسیاری از خانواده‌های قربانیان حوادث تروریستی، خواهان اعدام انس حقانی شده بودند.

 

استادان دانشگاه امریکایی,انس حقانی,بگرام,جلال الدین حقانی,رهایی زندانیان طالبان