پنج شنبه, ۱۳ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

viber image 2019-03-26 , 18.48.57

جان بس: جای‌گزینی به دولت و مردم افغانستان نداریم

26 March 2019

سفیر امریکا در کابل می‌گوید که واشنگتن به‌دنبال رسیدن به توافق صلحی نیست که آن را بر مردم افغانستان تحمیل کند. او افزود که در گفت‌وگوهای دوحه در پیوند به حکومت موقت، قانون اساسی و یا ساختار سیاسی دولت آینده‌ی افغانستان بحث نشده‌است.

جان بس سفیر امریکا در کابل، امروز سه شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران در سفارت این کشور در کابل گفت که امریکا به تصمیم‌های مردم افغانستان احترام می‌گذارد و نمی‌خواهد هیچ تصمیمی را بر این کشور با فشار تحمیل کند.

او تاکید کرد که گفت‌وگوی زلمی‌خلیل‌زادبا طالبان در دوحه شفاف بوده است و امریکا درباره مسایل مهم داخلی افغانستان، جاگزین دیگری به جای مردم و دولت افغانستان ندارد و این مردم افغانستان خواهد بود که درباره آینده شان تصمیم می گیرند.

سفیر امریکا در افغانستان گفت:”ایالات متحده جاگزین دیگری به‌جای دولت و مردم افغانستان در گفت‌وگوهای دوحه با طالبان در مورد مسالۀ مهمی که بایداز سوی خود افغان‌ها حل و فصل شود، ندارد. مناسب این است که در مورد موضوع‌های داخلی، خود تصمیم بگیرند. ما تنها در مورد دو موضوع که بر ما تاثیر مستقیم دارد، گفت‌وگو کرده‌ایم. نیروهای امریکایی و نگرانی‌هایی که از بابت بدل‌شدن دوبارۀ افغانستان به پناهگاه امن هراس افگنان جهانی وجود دارد. این تنها دو مورد است که ما در ارتباط با آن با طالبانگفت‌وگو کرده‌ایم. با طالبان درمورد حکومت موقت و موضوع‌هایمرتبط با قانون اساسی کنونی و یا ساختار سیاسی دولت گفت‌وگو نمی‌کنیم؛ زیرا این مربوط به افغان‌هاکه نمایندگان این کشور اند ونمایندگان دولت افغانستان می‌شود که درباره‌ی این مساله‌ها با طالبان گفت‌وگو کنند”.

او هم‌چنین از پیشرفت‌ها در گفت‌وگو با طالبان سخن گفته اما تاکید می‌کند که به جز دو مورد روی همه موضوع‌های دیگری که با طالبان در دوحه صحبت شده، با دولت افغانستان نیز مشورت صورت گرفته است. آقای بس گفت: «ما روی هیچ چیزی با طالبان در دوحه صحبت نکرده ایم، مگر آن را با دولت افغانستان شریک کرده و درمورد آن با دولت افغانستان گفت‌وگو کرده‌ باشیم”.

سفیر امریکا می‌گوید که امریکا به‌دنبال رسیدن به توافق صلحی است که ارزش قربانی‌های نیروهای امنیتی افغانستان و سربازان امریکایی را داشته باشد و دست‌آوردهای گذشته حفظ شود.او گفت:”ما می دانیم که گزارش‌های مرتبط با خروج نیروها از افغانستان نگرانی‌هایی را در بین مردم این کشور به وجود آورده است. هدف ما دست‌یافتن به توافق صلح است که ارزش قربانی‌های نیروهای امنیتی افغانستان مردم و سربازان امریکا و متحدان ما را داشته باشدو در آن همه دست‌آوردهای چندین ساله در افغانستان رعایت شود و مردم افغانستان بتواند در سایۀ آن به پیشرفت‌های خود ادامه دهند، نه این‌که به عقب برگردند”.

سفیر امریکا در کابل می گوید که دیپلومات های امریکایی می‌توانند منازعۀ افغانستان را از طریق سیاسی پایان دهند، زیرا به گفته آقای بس، خلیلزادبه‌گونۀ مستقیم از رییس‌جمهور امریکا دستور می گیرد.

او می‌گوید که اگر طالبان به جنگ ادامه دهند تلفات بیشتری در میدان های نبرد خواهند داشت اما بهتر این است که برای موفقیت گفتگوها تلاش بیشتر کنند.

او بار دیگر بر عبارتی که بارها از سوی خلیلزاد تکرار شده، تاکید کرد و گفت:تا وقتی که روی همه چیز توافق نشود، روی هیچ چیز توافق نخواهد شد!

امریکا، صلح، جان بس، خلیل زاد، غنی، طالبان