پنج شنبه, ۱۳ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

https___static.makers.com_field_image_469883940

رولا غنی: کارکردن زنان باعث کاهش خشونت‌ در خانواده‌ها می‌شود

28 March 2019

رولا غنی، بانوی اول کشور در نشستی در کابل گفت که کارکردن زنان و نقش آنان در اقصتاد خانواده‌، باعث کاهش خشونت‌های خانواده‌گی می‌شود.

او گفت که زنان افغانستان باید در بازسازی و پیشرفت این کشور نقش فعال داشته باشند، زیرا حضور آنان در اقتصاد سبب کاهش خشونت‌های خانوادگی می‌شود.

بانو غنی تاکید کرد که زنان افغانستان در سال‌های گذشته با وجود فقر و تنگ دستی، دستاورد های قابل ملاحظه‌ای در بخش‌های تجارت، آموزش، صحت و سیاست داشته اند، اما گفت که این پیشرفت‌ها کافی نیست و باید بیشتر از این زمینه فعالیت آنان فراهم شود.

او تصریح کرد که در چهل سال گذشته، زنان افغانستان بزرگ ترین قربانی جنگ بوده اند، اما آنان با وجود همه این مشکلات توانسته اند برای آینده بهتر افغانستان نقش فعال داشته باشند.

به باور بانو غنی، از توانمندی زنان افغانستان باید به گونه‌ای درست آن استفاده شود و زمینه آن فراهم شود که آنان نیز در کنار مردان خانواده در اقتصاد نقش داشته باشند.

بانو غنی گفت: “با ایفا کردن نقش زنان در بخش‌های اقتصادی فضای جنگ و خشونت در خانواده‌ها کمتر و فضای آرام خانواده باعث می‌شود که فرزندان سالم به جامعه تقدیم شود. زنان افغانستان بعد از تحولات سال ۲۰۰۱ میلادی، با شجاعت و به سرعت رشد کردند و اکنون نیز باید در توانمندسازی جامعه کار و تلاش کنند.”

او هم‌چنان در بخشی دیگر از صحبت‌های امروز خود به برگزاری انتخابات نیز اشاره کرد و گفت که تمام شهروندان واجد شرایط اشتراک در انتخابات باید در این پروسه ملی شرکت کنند و در آینده شان تصمیم بگیرند.

این درحالی است که حکومت بارها بر نقش زنان در اقتصاد تاکید کرده است. چندی قبل رییس جمهور غنی در یک مراسم به مناسبت روز جهانی زن در کابل گفت که اکنون زنان افغانستان از حاشیه به متن آمده اند.

رییس جمهور غنی در آن گفت که مشکل بنیادی زنان افغان، فقر است و اگر کاهش و محو فقر به یک هدف ملی تبدیل نگردد، فقر زنان از بین نمی‌رود.

رولا غنی، زنان، کاهش خشونت، کارکردن زنان