پنج شنبه, ۱۳ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

D25C0F1C-C8EE-4B62-A236-81B2702B03B3_cx0_cy6_cw0_w1597_n_r1_st

مایک پمپئو: اشرف‌غنی به طور کامل در جریان مذاکرات صلح قرار دارد

28 March 2019

مایک پمپئو وزیر امور خارجه امریکا در جلسه پرسش و پاسخ که شب گذشته در کنگره برگزار شد، به حضور القاعده و داعش در افغانستان اشاره کرد و در خصوص خروج امریکا از افغانستان و گفت‌وگوها با طالبان، گفت که حکومت افغانستان به‌طور کامل در جریان روند صلح قرار دارد و هیچ دستاورد و شرایطی در این روند نادیده گرفته نشده است.

وزیر خارجه امریکا در پاسخ به سوالی درباره نگرانی‌ها در خصوص به حاشیه رفتن دولت افغانستان در مذاکرات طالبان و امریکا، گفت: من مسئول اصلی همه گفت‌وگوها با طالبان هستم و در حال حاضر حکومت افغانستان به‌طور کامل در جریان قرار دارد. سفیر امریکا در کابل نیز در طول هفته چندین با اشرف غنی گفت‌وگو می‌کند.

وی همچنین درباره سیاست پیشین امریکا برای گفت‌وگو با طالبان و شرایط پذیرش قانون اساسی از جمله حقوق زنان و اقلیت‌ها، و نادیده گرفتن آنها گفت: این تنها یک گزارش رسانه‌ای است و امریکا هیچ شرایطی را کنار نگذاشته است.

وزیر خارجه امریکا افزود: واشنگتن توجه دارد که دستاوردها از جمله دستاوردهای امنیتی و مبارزه با فساد نادیده گرفته نشود. افغانستان محل پر از چالشی است و امریکا می‌خواهد این خشونت را کاهش دهد.

پامپئو همچنین برخی اظهار نظرهای مقامات افغانستان مبنی بر خروج نیروهای امریکایی تحت هر شرایطی از افغانستان را رد کرد.

این اظهارات درحالی صورت می‌گیرد که حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان، امریکا را متهم به نادیده‌گرفتن کابل در مذاکرات صلح کرد. او گفت که نماینده خاص امریکا اهداف شخصی‌اش را در مذاکرات صلح دنبال می‌کند.

 

امریکا، افغانستان، صلح، اشرف غنی، مایک پکبئو، خلیل زاد