جمعه, ۱۴ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

53306910_2073175969425301_3472935049744089088_o

کمیشنران جدید کمیسیون‌های انتخاباتی سوگند خوردند

04 March 2019

کمیشنران جدید کمیسیون‎های انتخاباتی امروز با حضور رهبران حکومت وحدت ملی در ارگ ریاست جمهوری سوگند خوردند.

سید عصمت الله مل، مولانا محمد عبدالله، اورنگ زیب، محمد حنیف دانشیار، مسافر قوقندی، حوا علم نورستانی و رحیمه ظریفی به حیث کمیشنران جدید کمیسیون انتخابات، حلف وفاداری یاد نمودند.

همچنان محمد قاسم الیاسی، زهره بیان شینواری، مولوی دین محمد عظیمی، محمد یونس طغرا و سید قطب‌الدین رویدار بحیث کمیشنران جدید کمیسیون شکایات انتخاباتی، حلف وفاداری یاد کردند. به همین ترتیب در این مراسم حبیب الرحمان ننگ بحیث رییس دارالانشای کمیسیون انتخابات و چمن شاه اعتمادی بحیث رییس دارالانشای کمیسیون شکایات انتخاباتی حلف وفاداری یاد نمودند.

پس از مراسم تحلیف، رییس جمهور غنی با اشاره ضرورت تعدیل قانون انتخابات و تعیین کمیشنران جدید، گفت: مسئله مهم این است که این کمیشنران از تمام جناح‌ها، تمام کاندیدان ریاست جمهوری و تمام احزاب راجستر شده و تمام نهادهای ناظر انتخابات و جامعه مدنی نمایندگی می‌کنند. وی افزود: این کمیشنران مورد تائید همه احزاب، نهادها و کاندیدان می‌باشند، از سوی آن‌ها معرفی گردیده و آن‌ها برای شان رای داده اند. این پروسه را همه ملت مشاهده نمود که اعضای کمیسیون‌ها در یک فضایی کاملاً شفاف انتخاب شدند، حالا این اتهامات از بین رفت که گفته می‌شد کمیسیون های انتخاباتی مربوط به این و یا آن جناح است.

اشرف‌غنی، کمیشنران جدید را با توجه به اشتباهات و تخطی‌های گذشته، به چند مورد متوجه ساخته، گفت که بر اساس تعدیل قانون جدید، تمام تخطی‌های انتخاباتی در قانون نافذۀ جزا پیش‌بینی شده است و تمام تخطی‌ها از سوی نهادهای عدلی و قضایی مورد بررسی قرار می گیرد و به مرتکبین جزا داده می‌شود. برای اینکه از سؤ استفاده از وظیفه و فساد جلوگیری گردد، هر دو کمیسیون باید نشست مشترک داشته باشند و یک میکانیزم مشخص قرنطین کمیشنران را ترتیب نمایند.

رییس جمهور خاطرنشان کرد که بر اساس قانون انتخابات، هیچ عضو کمیسیون ها حق ندارد که در حزب سیاسی فعال باشد و ارتباطات شان با احزاب سیاسی که قبلاً مربوط آن بوده اند، قطع می گردد و نوع ارتباطات شان تخلف پنداشته می شود. وی افزود: اولویت دیگر این است که تا دو روز دیگر کمیسیون های جدید، رؤسای شان را تعیین نمایند و هر دو کمیسیون نه تنها برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، بلکه انتخابات شوراهای ولایتی، انتخابات ولسی جرگه در ولایت غزنی و انتخابات شوراهای ولسوالی آمادگی بگیرند و برعلاوۀ آن فیصلۀ نتیجه باقی ماندۀ انتخابات ولسی جرگه را به زودترین فرصت انجام دهند و این کار نخستین و مهمترین آزمون هر دو کمیسیون به ملت رنج دیدۀ افغانستان خواهد بود.

رییس جمهور خطاب به کمیشنران جدید کمیسیون های انتخاباتی گفت که به شما خطیرترین وظیفه سپرده شده است، استقلال تان در محتوای کار تان واضح بوده، اما سابقه تجارب در پروسه انتخابات نشان داده است که استقلال تان نسبی بوده و در قانون تنظیم شده است. رییس جمهور غنی تاکید کرد: حکومت وعده مطلق می دهد که از هر نوع مداخله جلوگیری کند و قوای امنیتی و دفاعی پرافتخار افغانستان امنیت انتخابات را تامین نمایند، اما اعتماد ملت باید بالای کمیسیون ها به وجود آید و هر نوع خدشه در این اعتماد مورد قبول نیست.

وی اضافه کرد: تاریخ انتخابات تعیین شده است، در این قسمت شما نه تنها که بخاطر برگزاری انتخابات در تاریخ تعیین‌شده کار و زحمت می‌کشید، بلکه تمام ادارات دولتی با شما همکار خواهند بود و از نظر منابع، دولت تعهد می‌سپارد که تمام منابع ضروری را در اختیار شما قرار می دهد. رییس جمهور در اخیر سخنانش ضمن تبریکی به کمیشنران جدید کمیسیون های انتخاباتی، تصریح کرد که مسیر تقویه‌سازی نظام جمهوری اسلامی افغانستان آغاز شده است و راه برگشت ندارد، یک مثال زنده و واضح همین تقویه‎سازی، اصلاحات اخیر در پروسه انتخابات می‌باشد.

سپس عبدالله عبدالله رییس اجرایی صحبت کرده، گفت: خوشحال هستیم که در راستای تحقق اهداف و آرزوهای مردم افغانستان که برگزاری انتخابات سالم، شفاف و عادلانه می‌باشد، یک گام دیگر در راستای تعدیل انتخابات برداشته شد و امروز شاهد معرفی کمیشنران جدید کمیسیون‌های انتخاباتی هستیم که بر اساس اجماع انجام شد. رییس اجرائیه ضمن آرزوی موفقیت به کمیشنران جدید کمیسیون های انتخاباتی، گفت که مسئولیت بزرگ را به دوش گرفتید و امروز سوگند بجا آوردید تا در مطابقت به قانون اساسی کشور وظایف تان را صادقانه انجام دهید.

انتخابات، تحلیف، کمیشنران جدید، غنی