جمعه, ۱۴ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

W5NCCXFCJUI6RI65FIMZD4DV2U

گروه دادخواهی حفاظت از افراد ملکی: تلفات غیرنظامیان به طور چشمگیری کاهش یافته است

03 March 2019

یک نهاد غیر دولتی می‌گوید که با تشدید مذاکرات صلح تلفات و جراحات غیرنظامیان در برج فبروری سال روان، حدود سه برابر کاهش یافته است.

گروه دادخواهی حفاظت از افراد ملکی CPAG در اعلامیه‌یی گفت که در این ماه، تنها در ۱۷ ولایت افغانستان، افراد ملکی کشته و مجروح شده اند و ۱۷ ولایت دیگر از نظر تلفات و جراحات افراد ملکی مصون گفته شده است.

بر بنیاد یافته‌های این نهاد، دریک ماه گذشته ۱۰۶ فرد ملکی کشته و ۵۹ تن دیگر زخمی شده بودند.

در اعلامیه آمده است: اگر چه سردی هوا و بارندگی‌های سنگین در برخی از ولایات، سبب کاهش و یا متوقف بودن درگیری‌های مسلحانه شده است اما مذاکرات صلح بر تنزیل تلفات و جراحات افراد ملکی تاثیر قابل ملاحظه داشته است.

همچنان یافته‌های گروه دادخواهی حفاظت از افراد ملکی، نشان می‌دهد که بیشتر تلفات از اثر حملات هوایی نیروهای دولتي و نیروهای بین‌المللی وارد شده است.

گروه دادخواهی از غیرنظامیان، از طرف‌های درگیر جنگ تقاضا دارد تا به زندگی افراد ملکی توجه بیشتر نمایند و در روند جاری مذاکرات صلح، از جناح‍های درگیر درجنگ (حکومت، طالبان، امریکا) می‌خواهد تا جلوگیری از تلفات افراد ملکی را در محراق توجه شان قرار دهند و به مردم افغانستان اطمینان داده شود که بعد از این، قربانی جنگ نمی‌شوند.

 

این درحالی است که دفتر هیئت معاونیت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما)، روز یک‌شنبه (۲۴سرطان) گزارش تازه‌یی را در بارۀ تلفات غیرنظامیان در افغانستان به نشر رساند.

این گزارش که شش ماه نخست سال ۲۰۱۸ میلادی را در بر می‌گیرد، نشان می‌دهد که در این مدت ۱۶۹۲غیرنظامی کشته و ۳۴۳۰ تن دیگر زخمی شده‌اند.

بربنیاد این گزارش، این بی سابقه‎ترین آمار تلفات غیرنظامیان در افغانستان از سال ۲۰۰۹ بدینسو است که در زمان‌های مشابه نزد یوناما به ثبت رسیده است.

استفاده از مواد منفجره در حمله‌ها که عامل۵۰ درصد مجموع تلفات است، یکی از عوامل اصلی بلند رفتن تلفات غیرنظامیان در این گزارش خوانده شده است.

جنگ‌های زمینی، کشتار هدفمند، عملیات‌های هوایی، انفجار مواد باقی مانده از سلاح‌ها و بم‌ها از عوامل دیگر تلفات غیرنظامیان در این گزارش گفته شده است.

صلح، تلفات غیرنظامیان، امریکا، طالبان، اشرف غنی